Orientering fra generalforsamling

Læs orientering fra Dræn- og Klimasikringslaugets generalforsamling 5. maj 2024 her.

Dræn kort og godt

Kort og godt

Denne information er udarbejdet, så alle grundejere er orienterede om regler og baggrund for Tinkerup Grundejerforenings ”Dræn- og Klimasikringslaug”.

Historie

Vores område er gammel landbrugs- og mosejord, hvor der før sommerhusene blev bygget fra 1940’ erne var landbrugsjord.

Man har for at kunne dyrke jorderne, som så mange andre steder, etableret et system af drænrør i jorden og åbne grøfter i vores område.

Nutiden

Disse dræn og grøfter er også vigtige for os nu om dage, da de er med til at holde vores grunde og områder tørre og uden oversvømmelser.

Det er ikke ligegyldigt, om dræn og grøfter fungerer. Det fik vi set i december 2021 og januar 2022 hvor grunde ved Tinkerupvej og selve Tinkerupvej var oversvømmede.

Dræn og Klimasikringslaug

Det er åbenbart for enhver, at ingenting fungerer uden vedligeholdelse.

Tinkerup Grundejerforening har derfor oprettet ”Dræn og Klimasikringslauget”, som tager sig af vores dræn og grøfter, således at de fungerer på den bedste og billigste måde.

På hjemmesiden findes vedtægter for ”Dræn og Klimasikringslauget”, samt et bilag der beskriver hvilke dræn vi har, og et kort der viser hvor dræn og grøfter ligger.

Alle anbefales at gøre sig bekendt med disse dokumenter.

Hvordan fungerer Lauget?

Ifølge vedtægterne, så tager Lauget sig af de dræn der løber gennem vores område. Lauget sørger for at overvåge vedligeholdelsen, samt griber ind når der er problemer med oversvømmelser mv.

I vedtægterne er det kun dræn som er omfattet, men Lauget vil også overvåge at grøfter er i funktionsdygtig tilstand, idet grøfterne er lige så vigtige som vores dræn.

Hvad er de enkelte grundejeres forpligtelser?

Ifølge ”Vandløbsloven” er den enkelte grundejer forpligtet til at vedligeholde de dræn, der løber i jorden gennem grunden.

Ligeledes er grundejere forpligtede til at vedligeholde de åbne grøfter på deres grund eller i skel. Ligger grøfter i skel så er grundejere forpligtet til at vedligeholde hver sin den af grøften.

Vedligeholdelsen indebærer at dræn og grøfter skal kunne afvande uden forstoppelser eller forhindringer.

Hvad koster det?

Som en del af kontingentet til Tinkerup Grundejerforening bliver der opkrævet 200 kr årligt til Lauget.

Ved oprettelsen af Drænlauget, er der etableret en ”forsikringsordning” således at Lauget betaler udgifterne til feks. spuling eller renovering af drænledning og brønde.

Der er indført en ”selvrisiko” på 2.000 kr for de enkelte grundejere som har dræn. Selvrisikoen vil blive opkrævet hos disse, hvis der udføres vedligeholdelse af dræn på deres grunde.

BEMÆRK: Grøfterne er ikke omfattet af dette arrangement. Her har grundejerne den fulde forpligtelse. Men husk, at grøfterne er lige så vigtige!