Regler

Bål og afbrænding af haveaffald

Det er ikke tilladt at brænde haveaffald af i byzone eller sommerhusområder.

Sankt Hans-bål må kun finde sted Sankt Hans-aften. Det er desuden tilladt at lave mindre bål af rent, tørt træ på bålsteder.

Herreløse katte

Herreløse katte mv. skal undgås, da det tiltrækker rotter og andre skadedyr.

Rotter

Der er observeret rotter i området, og bestyrelsen gør opmærksom på, at grundejerne har indberetningspligt til kommunen.

Hunde

Hunde skal efter loven overalt på området og på stranden føres i snor hele året. Hundeefterladenskaber skal omgående fjernes fra vejarealer og rabatter. Vi er alle interesserede i at komme til en ren badestrand. Du skal naturligvis tage familiens affald eller din hunds efterladenskaber med op fra stranden.

I Gribskov Kommune er der ingen udpegede hundestrande, bortset fra et mindre areal ved smidstrup strand. Derfor gælder Lov om Naturbeskyttelse §22 for alle kyststrækninger i kommunen. Ifølge loven skal hunde være i snor, når de færdes på stranden i perioden 1. april til 30. september. Loven gælder også for private strande. Husk også at tage din hunds efterladenskaber med til nærmeste affaldsspand.
Hvis du føler dig generet af løse hunde på stranden, kan du ringe til politiet. Overtrædelse af loven medfører bødestraf.

Kørsel

Fartbegrænsningen på områdets veje skal overholdes – og der gælder almindelig vigepligt - kør forsigtigt, vis hensyn og pas især på legende børn.

Parkering må ikke være til hinder for passage af redningskøretøjer mv. Parkeringsforbud skal respekteres.

Orden og ryddelighed

Vi skal bestræbe os på at få ryddet op på og omkring vore grunde – for at begrænse såvel brandfaren samt forekomsten af rotter og andre skadedyr.
Roderi på enkelte ejendomme skæmmer tillige hele området i utrolig grad!

Solcelleanlæg og solvarmere

Bliver stadig mere udbredt. Forskriftsmæssig installation forebygger nedstyrtning og brand samt evt. afvisning fra forsikringsselskaberne. Benyt kun installatører med KSO-certifikat og søg forinden råd og vejledning hos Gribskov Kommunes tekniske forvaltning. Bestyrelsesmedlem Steen Bolbroe vil desuden uforpligtende kunne bistå med vejledning.

Støj

Vis hensyn over for dine naboer, når du slår græs, bruger motorsav eller udviser anden støjende adfærd. Anvendelse af støjende maskiner bør undgås hverdage efter kl. 18.00 samt søn- og helligdage efter kl.12.00. Undgå larmende brug af musikanlæg udendørs. Advisér naboer i god tid om planlagte havefester. Drag omsorg for at minimere støjgener fra luft/luft-varmepumper. Gribskov Kommunes tekniske forvaltning kan rådgive herom.

Vejrabatterne

Grundejerne anmodes om, at rabatterne vedligeholdes og bliver slået jævnligt. Bestyrelsen foranlediger sprøjtning hvert 2. år af rabatter ved asfaltkanten med Roundup (1 % opløsning). Asfalten bør friholdes for nedfald og trærødder, der løfter og ødelægger belægningen. Bevoksning ved vejene skal beskæres af hensyn til oversigtsforholdene og områdets fremtræden som helhed, jf. lov om private fællesveje § 61. Manglende beskæring kan udløse påbud fra Gribskov Kommune. Såfremt påbuddet ikke efterkommes, kan kommunen udføre beskæringen for grundejerens regning. Der henvises i øvrigt til ordningen, hvorefter grundejerforeningen sørger for bortskaffelse af en begrænset mængde grenaffald, normalt i juni og september måned. Bestyrelsen meddeler de nøjagtige datoer. Grenaffaldet anbringes i rabatten så kort tid og højst 14 dage forinden som muligt, gerne i en større fælles bunke sammen med dine naboer – den er hurtigere og billigere at fjerne end mange små. Rabatterne er et færdselsareal, hvor fodgængere kan gå eller træde til side, når biler passerer, eller anvendes af kørende til undvigemanøvrer, og må ikke spærres gennem længere tid af materialer, containere, brænde mv. Det er ikke tilladt at anbringe faste genstande på vejarealer, jf. lov om private fællesveje § 66. Dette gælder også f. eks. store sten i rabatter. Sten i rabatten kan forårsage skader på såvel fodgængere som køretøjer. Sker der uheld på vejarealet, som medfører tab, kan det medføre bøde- og erstatningsansvar.

Genbrugsstation

Rødder, storskrald og byggeaffald skal du selv bortskaffe. Benyt den nærmeste genbrugsstation

Vi er forpligtet til at sørge for, at vore gæster også respekterer og overholder vore regler.

Kort sagt – det drejer sig om at vise hensyn til hinanden – i vores dejlige enklave.

Husk! Vi kommer hertil for at slappe af og rekreere os.

Vi værner om vore egne ejendomme og holder øje med naboens.